Η ιστορία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ταυτίζεται, σχεδόν, με την ιστορία του ίδιου του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, αφού η λειτουργία τους αρχίζει ένα μόλις χρόνο μετά την ίδρυσή του, το 1975. Τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας τους περιλάμβαναν μαθήματα ελληνικών χορών, επιτυγχάνοντας μέσα απ’ αυτούς τη γνωριμία με την ελληνική δημοτική μουσική και την τοπική ενδυμασία. Στη συνέχεια επεκτάθηκαν, με την ενεργό συμμετοχή των παιδιών, στα έθιμα του λαϊκού εορτολογίου: κάλαντα και χριστόψωμα τις γιορτές των  Χριστουγέννων, γαϊτανάκι, μεταμφιέσεις και χαρταετοί τις Απόκριες, καλάθια με αβγά και κουλούρια το Πάσχα ή διάφορα άλλα θέματα, όπως π.χ., η γνωριμία με το φυτικό και θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής μέσα από τη λαϊκή αντίληψη, η θεατρική μεταφορά λαϊκών παραμυθιών, η οργάνωση μιας έκθεσης με αντικείμενα φτιαγμένα από τα ίδια τα παιδιά στα εκπαιδευτικά εργαστήρια κλπ. Περιοδικές εκθέσεις με θέματα που αγγίζουν το παιδί, όπως το θέατρο Σκιών, έδωσαν νέα ώθηση. Τα παιδιά έγραψαν έργα, έφτιαξαν φιγούρες, έπαιξαν Καραγκιόζη.  Σταθμό αποτελεί η έκθεση που οργάνωσε το ΠΛΙ το 1985-1986, με θέμα «Το παιδί και το παιχνίδι».

Εκπαιδευτικά προγράμματα 2016-2017

Συλλογές: Σχέδια, Σχήματα, Χρώματα

(Νηπιαγωγείο, Α' και Β' Δημοτικού) - Διάρκεια: 60'

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Συλλογές: Σχέδια, Σχήματα, Χρώματα» μέσα από την περιήγηση στη νέα έκθεση του Μουσείου και ένα παιχνίδι ταύτισης στοιχείων, δίνει την ευκαιρία στους μικρούς μας επισκέπτες να ανακαλύψουν τα σχέδια, τα σχήματα και τα χρώματα που διακοσμούν τα αντικείμενα των προθηκών με ένα διασκεδαστικό τρόπο.

Οι περιπέτειες μιας κλωστής

(Νηπιαγωγείο, Α' και Β' Δημοτικού) - Διάρκεια: 60'

Μια κλωστή μας μιλά για τη ζωή της και οι ιστορίες που αφηγείται ταξιδεύουν τα παιδιά στο παρελθόν, γνωρίζοντάς τους την υφαντική. Μέσα από ένα ευχάριστο παιχνίδι ανακαλύπτουν τα “παράξενα” αντικείμενα του Μουσείου, ενώ παράλληλα ενεργοποιούν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.

“Συλλέγω, ερευνώ, εκθέτω...”: Ένα ταξίδι στον κόσμο του Μουσείου

(Μαθητές Γ' έως ΣΤ' Δημοτικού και Γυμνάσιο) - Διάρκεια: 90'

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Συλλέγω, ερευνώ, εκθέτω…» σχεδιάστηκε με γνώμονα τη νέα μόνιμη έκθεση του ΠΛΙ «Οι συλλογές: ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο», που στοχεύει στην ανάδειξη του εύρους των συλλογών του. Είναι μία δράση που ξεκινά με αφετηρία το Μουσείο, συνεχίζεται στην τάξη και ολοκληρώνεται στο Μουσείο, επιδιώκοντας την αλληλεπίδραση των μαθητών με αυτό και τη δημιουργία μιας σταθερής σχέσης μεταξύ τους.

“Mόδα είναι θα περάσει...". Τα ενδυματολογικά στυλ στον 20ό αιώνα

(Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου) - Διάρκεια: 90'

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Μόδα είναι θα περάσει..." στοχεύει στη γνωριμία με το ένδυμα, τη μόδα και τα στυλ που επικράτησαν και εξελίχθηκαν τον 20ό αιώνα. Οι μαθητές ερευνούν σε ομάδες ενδυματολογικές τάσεις προηγούμενων δεκαετιών και ντύνονται με τα ενδύματα που τις αντιπροσωπεύουν.

Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα

(Δ', Ε' και Στ' τάξεις Δημοτικού, Γυμνάσιο, Λύκειο) - Διάρκεια: 90'

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Το Ναύπλιο στον 19ο αιώνα” περιλαμβάνει έναν περίπατο στην παλιά πόλη -εντός των τειχών- και στοχεύει να γίνει το εργαλείο που θα χρησιμοποιήσει ο μικρός ή νεαρός επισκέπτης για να ανακαλύψει μια εποχή μέσα από τα στοιχεία που προσφέρει το δομημένο περιβάλλον.

Κόστος συμμετοχής στα εκπαιδευτικά προγράμματα: 3 €/άτομο.

Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων: 25 άτομα

Είσοδος ελεύθερη για τους συνοδούς εκπαιδευτικούς

Υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων: Κασσιανή Πλατή, Τηλ. 27520 28947, Email: pff@otenet.gr

 


 

Πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ»

Φτιάχνοντας το Πουκάμισο (3ο Δ.Σ. Ναυπλίου)
Γνωριμία με την ενδυμασία από τους προϊστορικούς χρόνους και τη διαχρονική εξέλιξή της και δημιουργία του πουκάμισου, αναπόσπαστο τμήμα για όλες τις ελληνικές τοπικές ενδυμασίες.

Κατά το δεύτερο έτος το ΠΛΙ ανέλαβε τον σχεδιασμό και υλοποίηση έξι εκπαιδευτικών προγραμμάτων:

Το αερόστατο της Ανάστασης (Δ.Σ. Λεωνιδίου Κυνουρίας)
Γνωριμία με το μοναδικό αναστάσιμο έθιμο του αερόστατου, μέσα από τη διαδικασία κατασκευής του άλλοτε και σήμερα. Με τη βοήθεια των σχημάτων, τα οποία δίνουν αναλυτικά τα στάδια κατασκευής, και του ειδικού χαρτιού που περιέχεται στο φυλλάδιο, τα παιδιά μπορούν να δημιουργήσουν το δικό τους μικρό αερόστατο.
 

Το μήνυμα της Μπούλας (2ο Δ.Σ. Λεχαινών Ηλείας)
Η "τσετιά", με τους "γκότσηδες" και τις "μπούλες" της περιόδου των Απόκρεω, γίνεται παιχνίδι χαρτοκοπτικής και ανταλλαγής μηνυμάτων, που φέρνει σε επαφή τα παιδιά με τον τοπικό εθιμικό κύκλο.

Γεύσεις από γάλα (1ο Δ.Σ. Καρπενησίου)
Τα παιδιά γνωρίζουν τη διαδικασία παραγωγής του γάλακτος και των παράγωγων του, μαθαίνοντας ταυτόχρονα ορισμένα πράγματα για την κτηνοτροφία, που υπήρξε σημαντικότατος κλάδος της οικονομικής ζωής του τόπου και εξακολουθεί να παίζει σπουδαίο ρόλο. Η παρασκευή και η συσκευασία του δικού τους γιαουρτιού τους προσφέρει τη χαρά της δημιουργίας ενός δικού τους προϊόντος.

"Τι χορό να κάμω 'γω, που παπούτσια δεν φορώ" (6ο Δ.Σ. Καλαμάτας)
Γνωριμία με υποδήματα τοπικών ενδυμασιών, αλλά και με επαγγέλματα που χάνονται (τσαγκάρηδες), μέσα από ένα οδοιπορικό, που συνοδεύεται από λαϊκές παροιμίες. Το παιχνίδι με τις κάρτες βοηθάει τα παιδιά να παρατηρήσουν και να απομνημονεύσουν ευχάριστα πολύτιμα στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης.

Θάλασσα - Ο μόνος δρόμος (Δ.Σ. Νεάπολης Λακωνίας)
Η ακτοπλοΐα αποτελεί από τα τέλη του περασμένου αιώνα σημαντικό μέσο μετακίνησης ανθρώπων και εμπορευμάτων. Η γνωριμία με τα πρώτα πλοία και τους πρώτους Πελοποννήσιους καραβοκύρηδες γίνεται μέσα από το φυλλάδιο της Νεάπολης, μιας περιοχής για την οποία η θάλασσα ακόμα και σήμερα αποτελεί τον κυριότερο δρόμο επικοινωνίας. Τα παιδιά γνωρίζουν τη σχεδία - την οποία και κατασκευάζουν τα ίδια - την τριήρη, τα ιστιοφόρα, τα ατμοκίνητα και τα πιο σύγχρονα πλοία, αλλά και τον σπουδαίο ρόλο που παίζει η θάλασσα στη χώρα μας.

Η μαντολινάτα (2ο Δ.Σ. Λευκάδας)
Στο όμορφο νησί της Επτανήσου, το τραγούδι είναι δεμένο με την ίδια τη ζωή. Οι Λευκαδίτες, μικροί και μεγάλοι, τραγουδούν σερενάτες και αρέκιες, ενώ η μαντολινάτα περιδιαβαίνει τα καντούνια του νησιού. Η "μαντολινάτα" δίνει ερεθίσματα για τη δημιουργία μουσικών σχημάτων από τα παιδιά του σχολείου.